Till bloggens startsida

Tredje gången gilt!

2010-12-09, 20:21:13

Har ju totalt glömt bort att berätta detta men, trots att jag sa att jag skulle lägga ner klickerträningen på gerbil, påbörjade jag ett sista försök på min då ensamma gerbil Nangijala. Hon var gammal, och det var inte helt otippat att hon inte hade allt för lång tid kvar att leva hon heller då alla hennes syskon redan gått bort, men denna gång bestämde jag mig för att det skulle bli tredje gången gilt!
Så jag började med att klicka in Nangijala, men eftersom hon hela tiden varit med när Theia klickertränades (och alltså hört klickern men aldrig kopplat det till något eftersom det var Theia som belönades) så fick min betingade förstärkare i detta fallet vara en visselpipa. Jag blåste korta, snabba ljud med min visselpipa innan jag belönade.
Sedan valde jag en grön fingerborg som target och började targetträna Nangijala. Det gick jättebra, och jag fick henne att följa min gröna fingerborg riktigt långa sträckor.
Tyvärr hann jag inte utveckla momentet mer än så, men jag är glad för den bit vi väl lyckades med!
Alltså KAN man, helt klart, klickerträna även gerbiler. (Jag skulle dock rekommendera alla att börja träna med betydligt yngre gerbiler än mina, ni förstår säkert varför! ;))




Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)


Hemsida/bloggadress:


Kommentar:



Trackback