Till bloggens startsida

Första träningspasset med kalven

2010-10-11, 21:22:15

Idag började jag "inklickningen" med min söta kalv som jag får "låna" här på skolan. Hon går i egen box och får därför inte det sociala umgänget hon kräver, därför använder jag kel, gos och bus som belöning eftersom det är något hon verkligen uppskattar och behöver.

Jag började som vanligt med klick + belöning (alltså kel och gos) och repeterade detta ganska många gånger innan jag tog en paus, ca. 20-30 rep, eftersom hon var mycket uppspelt och motiverad. Därefter tog jag ca. 10 minuters paus och fortsatte sedan med några repetitioner av klick + belöning. Jag tog en kort paus och fortsatte igen med några få repetitioner, sedan tyckte jag mig se att hon förstått kopplingen och valde att introducera min target redan då. Min target är en gul diskhandske som jag har på min ena hand.

Jag höll handen med diskhandsken på intill sidan, nyfiken som hon var kom hon direkt och nosade på min hand och då blev det minsann klick och belöning! Jag gömde handen bakom ryggen under tiden jag inte "använde" den. Jag höll fram handen igen och som om hon redan förstått vad hon skulle göra nuddade hon mulen mot min hand. Klick och belöning! Så fortsatte vi ca. 8-10 repetitioner och jag gick sedan iväg för att ta en paus.

Tanken var att fortsätta med ytterligare några repetitioner efter pausen, men när jag kom tillbaks efter ca. 10 minuter låg hon ner och idisslade och visade inget större intresse, varför jag valde att avsluta dagens träning.

Imorgon kommer jag gå till lagårn igen och fortsätta min träning. Målet är att hon ska lära sig följa min hand, och därefter utveckla det hela med att t.ex. få henne att snurra. Vi får se hur fort hon lär sig detta, min lilla kalv! :)




Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)


Hemsida/bloggadress:


Kommentar:



Trackback